Być może na tak zadane pytanie bez wahania odpowiesz, że pieniądze. I oczywiście, to ważne, ale to przepis na presję płacową, zwłaszcza gdy stawki rynkowe są dość wyrównane. Ponadto według badań Randstad [2] drugim czynnikiem decydującym o wyborze miejsca pracy jest atmosfera. Coraz częściej nasz komfort psychiczny jest dla nas równie ważny lub ważniejszy, niż pieniądze. Jak w takim razie zmotywować pracowników do pracy? Mamy dla Ciebie 5 sposobów.
Skąd się bierze motywacja pracowników i dlaczego motywowanie pracowników jest tak ważne?
Motywacja pracowników to siła napędowa każdej organizacji – zarówno w sektorze prywatnym, jak i publicznym. To dzięki niej pracownicy angażują się w realizację powierzonych zadań, dążą do osiągania celów oraz są gotowi podejmować dodatkowe wysiłki na rzecz firmy czy instytucji, w której są zatrudnieni. Jest wiele źródeł motywacji: może ona wynikać zarówno z czynników wewnętrznych (takich jak chęć rozwoju, potrzeba osiągnięć, satysfakcja z pracy), jak i zewnętrznych (np. wynagrodzenie, benefity, uznanie ze strony przełożonych).
W literaturze profesjonalnej motywację dzieli się na dwa główne rodzaje: wewnętrzną i zewnętrzną. Motywacja wewnętrzna pochodzi z osobistego poczucia sensu i wartości wykonywanej pracy. Pracownicy zmotywowani wewnętrznie czerpią satysfakcję z realizacji zadań samych w sobie. Z kolei motywacja zewnętrzna wynika z bodźców oferowanych przez otoczenie – nagród finansowych, awansów, pochwał lub innych korzyści. Pomimo licznych badań i ożywionej dyskusji, nie udało się ustalić, czy lepiej działa motywacja wewnętrzna czy zewnętrzna. Podkreśla się, że jest to zależne od konkretnej organizacji, a nawet pracownika, ale optymalną strategią, jest dbanie zarówno o motywację wewnętrzną pracowników, jak i zewnętrzną.
Skuteczne motywowanie pracowników nie jest dodatkiem do codziennego zarządzania, ale jego fundamentem. Organizacje, które potrafią świadomie wpływać na motywację pojedynczych pracowników oraz zespołów, zyskują nie tylko większą efektywność pracy, ale także lojalność, kreatywność i zaangażowanie swoich ludzi. Bez świadomego budowania motywacji trudno osiągnąć długotrwałe sukcesy – zarówno w biznesie, jak i w administracji publicznej, gdzie jakość usług, innowacyjność i efektywne działanie są równie ważne jak w sektorze komercyjnym. Dlatego umiejętność motywowania pracowników od dziesiątek lat jest jednym z kluczowych elementów skutecznego zarządzania.
Motywacja pracowników a wyniki organizacji – co mówią badania?
Skuteczne motywowanie pracowników to nie tylko kwestia dobrego samopoczucia zespołu, ale przede wszystkim realny wpływ na wyniki finansowe i operacyjne organizacji. Liczne badania potwierdzają, że poziom motywacji i zaangażowania pracowników przekłada się bezpośrednio na efektywność, lojalność oraz wyniki biznesowe firm.
1. Zadowolenie pracowników a sukces finansowy
Badania przeprowadzone przez Symitsi, Stamolampros i Daskalakis (2018) wykazały, że firmy, których pracownicy są bardziej zadowoleni z pracy, osiągają lepsze wyniki finansowe niż te, gdzie poziom satysfakcji jest niższy. Co więcej, opinie pracowników mogą służyć jako wskaźnik przewidujący przyszłe wyniki firmy.
2. Motywacja a efektywność i lojalność w sektorze MŚP
Według badania Instytutu Keralla Research, aż 78,8% przedstawicieli mikro, małych i średnich firm dostrzega korzyści płynące z motywowania pracowników. Wskazują oni na większe zadowolenie, efektywność i lojalność pracowników jako główne zalety stosowania narzędzi motywacyjnych.
3. Programy motywacyjne a produktywność
Badania Sodexo Benefits and Reward Services pokazują, że programy motywacyjne oparte na nagradzaniu za efekty mogą zwiększyć produktywność pracowników o ponad 31%.
4. Pozytywna kultura organizacyjna a wyniki firmy
Lord Mark Price, założyciel platformy WorkL, podkreśla, że firmy z pozytywną kulturą organizacyjną, w której pracownicy czują się doceniani i zaangażowani, osiągają wyższe zyski, mają niższą rotację pracowników oraz mniejszą absencję chorobową.
Jak więc motywować pracowników? Oto 5 kluczowych punktów, które pozwolą Ci skutecznie motywować!

1. Buduj zdrową kulturę organizacyjną
Skoro 64% badanych przez Randstad zadeklarowało, że przy wyborze pracodawcy liczy się atmosfera, zacznijmy od tego, jak ją zbudować.
To, czy do pracy przychodzisz zadowolony, czy z tym znajomym, ale niemiłym uczuciem w brzuchu, wynika nie tylko z czynników zewnętrznych, ale ze zdrowej kultury organizacyjnej. To ona sprawia, że pracownicy czują się częścią zespołu, a nie środkiem do celu. A dzięki temu są bardziej zaangażowani, proaktywni i lojalni.
Jak ta kwestia przedstawia się w Polsce? Jak wynika z raportu „Barometr Rynku Pracy” [1], w 2023 aż 66% pracowników było niezadowolonych ze swojej obecnej pracy, a 40% planowało ją zmienić. Dlatego praca nad kulturą organizacyjną jest nie wymysłem nad wymiar progresywnego HR-owca, a koniecznością.
Jak to zrobić?
Pracodawcy mogą budować zdrową kulturę organizacyjną poprzez:
- respektowanie zasady work-life balance i realne wdrażanie jej w życie;
- promowanie i stosowanie wartości takich jak zaufanie, szacunek i otwarta komunikacja;
- tworzenie jasnych i przejrzystych zasad współpracy;
- angażowanie pracowników w procesy decyzyjne (np. zgodnie z metodologią OKR);
- organizowanie regularnych spotkań zespołowych i integracyjnych;
- wspieranie inicjatyw pracowniczych i zachęcanie do dzielenia się pomysłami.
Budowanie zdrowej kultury organizacyjnej to ciągły proces. Jednak inwestycja w ten obszar przynosi długoterminowe korzyści, wśród nich niższą rotację i lepszy employer branding, czyli pozytywne postrzeganie pracodawcy. Motywowanie pracowników bez zapewnienia pozytywnej atmosfery w pracy jest trudne – żeby nie powiedzieć: niemożliwe!
2. Rozwój pracowników
„Zmieniam pracę, ponieważ szukam nowych wyzwań i rozwoju” – jeśli jesteś rekruterem, pewnie słyszysz to co jakiś czas. A jeśli nie, być może zdarzyło Ci się to powiedzieć na rozmowie kwalifikacyjnej.
Inwestowanie w rozwój pracowników przynosi korzyści zarówno im samym, jak i pracodawcom. Programy szkoleniowe, kursy i warsztaty pozwalają im zdobywać nowe umiejętności i awansować w hierarchii zawodowej. Motywowanie pracowników przez rozwój, uznaje się za jeden z najskuteczniejszych sposobów na zbudowanie zaangażowanego zespołu.
W jaki sposób ta opcja jest korzystna także dla pracodawców? Edukacja nie jest w stanie nadążyć za potrzebami rynku pracy. Jeśli od dłuższego czasu bezskutecznie próbujesz zapełnić wakat, a osoba z pożądanymi kompetencjami się nie zjawia, uspkilling zespołu może wybawić Cię z kłopotu.
Jak efektywnie wspierać rozwój pracowników?
- oferuj regularne szkolenia i warsztaty (zgodne z potrzebami rozwojowymi firmy);
- twórz indywidualne plany rozwoju wewnątrz organizacji;
- przeznacz budżet na udział pracowników w wartościowych konferencjach i targach;
- rozważ wprowadzenie programów mentoringowych.
3. Nagradzaj za osiągnięcia
Czy docenianie i nagradzanie pracowników za ich osiągnięcia to skuteczny sposób na zwiększenie motywacji? Według publikacji „Wpływ motywowania pracowników na efektywność pracy w przedsiębiorstwie” [3], zdecydowanie tak! Nagradzać można na wielu poziomach. Oto kilka przykładów:
- premie;
- dodatkowe dni wolne;
- karty podarunkowe dla pracowników;
- publiczne uznanie pracowników;
- możliwość udziału w prestiżowych projektach.
Ważne, aby system nagradzania był transparentny i sprawiedliwy. Pracownicy powinni dokładnie rozumieć, jakie działania i osiągnięcia są nagradzane i w jaki sposób. To motywuje do lepszej pracy i buduje zaufanie do pracodawcy. Motywowanie pracowników poprzez system benefitów i nagród wymaga zapewnienia transparentności co do zasad jego działania.
4. Zadbaj o dobrą atmosferę i płynną komunikację
Dobra atmosfera i sprawna komunikacja w zespole to podstawa umożliwiająca skuteczne motywowanie pracowników. Trudno oczekiwać zaangażowania i wysokiej efektywności, jeśli w miejscu pracy panują napięcia, nieporozumienia lub brak wzajemnego zaufania. Budowanie przyjaznego środowiska i otwartych kanałów komunikacyjnych to inwestycja, która szybko przekłada się na lepsze wyniki całego zespołu.
Jak to zrobić? Spróbuj tego:
- organizuj regularne spotkania zespołowe wspierające transfer wiedzy;
- zadbaj o dostępność otwartych kanałów komunikacji, np. platformy do współpracy online;
- dbaj o wydarzenia integracyjne;
- zachęcaj pracowników do dzielenia się swoimi pomysłami i obawami (np. przez stworzenie specjalnego adresu mailowego lub skrzynek na terenie firmy);
- zbieraj feedback od pracowników i jeśli to możliwe, wdrażaj ich uwagi.
Zwróć uwagę na komunikację między różnymi działami firmy. Często brak przepływu informacji prowadzi do frustracji pracowników i budzi poczucie, że pracownicy działają w konkurencyjnych drużynach. Dlatego warto organizować spotkania międzydziałowe i zachęcać do współpracy. W końcu w jednej organizacji grają do jednej bramki.
5. Postaw na work-life balance
Równowaga między życiem zawodowym a prywatnym jest ważna dla zdrowia psychicznego i fizycznego pracowników. Wraz ze zmianą pokoleniową przyszła zmiana priorytetów. Choć praca nadal jest ważną częścią życia, to coraz częściej jest środkiem do celu, a nie celem samym w sobie.
Osiągnięcie pełnej równowagi może być trudne, dlatego korzystniejszym podejściem może okazać się podejście „work-life integration”. Polega na zorganizowaniu obu sfer (prywatnej i zawodowej) w taki sposób, aby wspierały się wzajemnie.
Jak to zrobić?
- wprowadź elastyczne godziny pracy (ale uwaga: naprawdę elastyczne! Możliwość przyjścia do biura między 8:00 a 8:30 trudno nimi nazwać…);
- rozważ wprowadzenie modelu pracy zdalnej lub hybrydowe;
- wprowadź dodatkowe dni wolne, np. z okazji urodzin;
- rozważ zapewnienie wsparcia w zakresie opieki nad dziećmi, np. poprzez dofinansowanie przedszkola;
- wprowadź benefity wspierające zdrowie, także psychiczne.
Warto również zwrócić uwagę na benefity, które wspierają work-life balance. Na przykład karty lunchowe Edenred pozwalają pracownikom na zjedzenie czegoś zdrowego i zdrowego w trakcie dnia. Ponadto uwalniają trochę ich czasu, który w innym przypadku musieliby poświęcić na zakupy i gotowanie.
Zapewnienie work-life balance jest kluczowe, aby motywowanie pracowników było skuteczne. Pracownicy wypaleni, ciągle zmęczeni i przeciążeni pracą nie będą zmotywowani tylko dlatego, że zapewnimy im benefity czy możliwość rozwoju.
Wydatek czy inwestycja?
Motywowanie pracowników to nie koszt, a strategiczna decyzja, która przynosi długoterminowe korzyści. Decyzja ta powinna być analizowana tak, jak analizujemy każdą inną inwestycję w firmie czy organizacji. Ważne, aby wprowadzone przez Ciebie benefity były możliwie przydatne i uniwersalne, dostępne dla każdego – takie jak na przykład karty podarunkowe. Są elastycznym rozwiązaniem, które można dostosować do różnych potrzeb i preferencji pracowników.
Źródła:
- https://www.gigroupholding.com/polska/insights/barometr-rynku-pracy-2024/
- https://www.randstad.pl/o-randstad/dla-mediow/press/co-wplywa-na-atrakcyjnosc-miejsca-pracy-dla-pracownikow-najbardziej/
- https://miscellanea.ujk.edu.pl/data/Oferta/Pliki/238_3_krzysztofek_Kumanska.pdf
Dodaj komentarz