Zespół pracowników
|

5 najlepszych sposobów na motywowanie pracowników. Co najlepiej motywuje ludzi do pracy?

Być może na tak zadane pytanie bez wahania odpowiesz, że pieniądze. I oczywiście, to ważne, ale to przepis na presję płacową, zwłaszcza gdy stawki rynkowe są dość wyrównane. Ponadto według badań Randstad [2] drugim czynnikiem decydującym o wyborze miejsca pracy jest atmosfera. Coraz częściej nasz komfort psychiczny jest dla nas równie ważny lub ważniejszy, niż pieniądze. Jak w takim razie zmotywować pracowników do pracy? Mamy dla Ciebie 5 sposobów.

Zespół pracowników

1. Buduj zdrową kulturę organizacyjną

Skoro 64% badanych przez Randstad zadeklarowało, że przy wyborze pracodawcy liczy się atmosfera, zacznijmy od tego, jak ją zbudować.

To, czy do pracy przychodzisz zadowolony, czy z tym znajomym, ale niemiłym uczuciem w brzuchu, wynika nie tylko z czynników zewnętrznych, ale ze zdrowej kultury organizacyjnej. To ona sprawia, że pracownicy czują się częścią zespołu, a nie środkiem do celu. A dzięki temu są bardziej zaangażowani, proaktywni i lojalni.

Jak ta kwestia przedstawia się w Polsce? Jak wynika z raportu „Barometr Rynku Pracy” [1], w 2023 aż 66% pracowników było niezadowolonych ze swojej obecnej pracy, a 40% planowało ją zmienić. Dlatego praca nad kulturą organizacyjną jest nie wymysłem nad wymiar progresywnego HR-owca, a koniecznością.

Jak to zrobić?

Pracodawcy mogą budować zdrową kulturę organizacyjną poprzez:

  • respektowanie zasady work-life balance i realne wdrażanie jej w życie;
  • promowanie i stosowanie wartości takich jak zaufanie, szacunek i otwarta komunikacja;
  • tworzenie jasnych i przejrzystych zasad współpracy;
  • angażowanie pracowników w procesy decyzyjne (np. zgodnie z metodologią OKR);
  • organizowanie regularnych spotkań zespołowych i integracyjnych;
  • wspieranie inicjatyw pracowniczych i zachęcanie do dzielenia się pomysłami.

Budowanie zdrowej kultury organizacyjnej to ciągły proces. Jednak inwestycja w ten obszar przynosi długoterminowe korzyści, wśród nich niższą rotację i lepszy employer branding, czyli pozytywne postrzeganie pracodawcy.

2. Rozwój pracowników

„Zmieniam pracę, ponieważ szukam nowych wyzwań i rozwoju” – jeśli jesteś rekruterem, pewnie słyszysz to co jakiś czas. A jeśli nie, być może zdarzyło Ci się to powiedzieć na rozmowie kwalifikacyjnej.

Inwestowanie w rozwój pracowników przynosi korzyści zarówno im samym, jak i pracodawcom. Programy szkoleniowe, kursy i warsztaty pozwalają im zdobywać nowe umiejętności i awansować w hierarchii zawodowej.

W jaki sposób ta opcja jest korzystna także dla pracodawców? Edukacja nie jest w stanie nadążyć za potrzebami rynku pracy. Jeśli od dłuższego czasu bezskutecznie próbujesz zapełnić wakat, a osoba z pożądanymi kompetencjami się nie zjawia, uspkilling zespołu może wybawić Cię z kłopotu.

Jak efektywnie wspierać rozwój pracowników?

  • oferuj regularne szkolenia i warsztaty (zgodne z potrzebami rozwojowymi firmy);
  • twórz indywidualne plany rozwoju wewnątrz organizacji;
  • przeznacz budżet na udział pracowników w wartościowych konferencjach i targach;
  • rozważ wprowadzenie programów mentoringowych.

3. Nagradzaj za osiągnięcia

Czy docenianie i nagradzanie pracowników za ich osiągnięcia to skuteczny sposób na zwiększenie motywacji? Według publikacji „Wpływ motywowania pracowników na efektywność pracy w przedsiębiorstwie” [3], zdecydowanie tak! Nagradzać można na wielu poziomach. Oto kilka przykładów:

Ważne, aby system nagradzania był transparentny i sprawiedliwy. Pracownicy powinni dokładnie rozumieć, jakie działania i osiągnięcia są nagradzane i w jaki sposób. To motywuje do lepszej pracy i buduje zaufanie do pracodawcy.

4. Zadbaj o dobrą atmosferę i płynną komunikację

Jak to zrobić? Spróbuj tego:

  • organizuj regularne spotkania zespołowe wspierające transfer wiedzy;
  • zadbaj o dostępność otwartych kanałów komunikacji, np. platformy do współpracy online;
  • dbaj o wydarzenia integracyjne;
  • zachęcaj pracowników do dzielenia się swoimi pomysłami i obawami (np. przez stworzenie specjalnego adresu mailowego lub skrzynek na terenie firmy);
  • zbieraj feedback od pracowników i jeśli to możliwe, wdrażaj ich uwagi.

Zwróć uwagę na komunikację między różnymi działami firmy. Często brak przepływu informacji prowadzi do frustracji pracowników i budzi poczucie, że pracownicy działają w konkurencyjnych drużynach. Dlatego warto organizować spotkania międzydziałowe i zachęcać do współpracy. W końcu w jednej organizacji grają do jednej bramki.

5. Postaw na work-life balance

Równowaga między życiem zawodowym a prywatnym jest ważna dla zdrowia psychicznego i fizycznego pracowników. Wraz ze zmianą pokoleniową przyszła zmiana priorytetów. Choć praca nadal jest ważną częścią życia, to coraz częściej jest środkiem do celu, a nie celem samym w sobie.

Osiągnięcie pełnej równowagi może być trudne, dlatego korzystniejszym podejściem może okazać się podejście „work-life integration”. Polega na zorganizowaniu obu sfer (prywatnej i zawodowej) w taki sposób, aby wspierały się wzajemnie.

Jak to zrobić?

  • wprowadź elastyczne godziny pracy (ale uwaga: naprawdę elastyczne! Możliwość przyjścia do biura między 8:00 a 8:30 trudno nimi nazwać…);
  • rozważ wprowadzenie modelu pracy zdalnej lub hybrydowe;
  • wprowadź dodatkowe dni wolne, np. z okazji urodzin;
  • rozważ zapewnienie wsparcia w zakresie opieki nad dziećmi, np. poprzez dofinansowanie przedszkola;
  • wprowadź benefity wspierające zdrowie, także psychiczne.

Warto również zwrócić uwagę na benefity, które wspierają work-life balance. Na przykład karty lunchowe Edenred pozwalają pracownikom na zjedzenie czegoś zdrowego i zdrowego w trakcie dnia. Ponadto uwalniają trochę ich czasu, który w innym przypadku musieliby poświęcić na zakupy i gotowanie.

Wydatek czy inwestycja?

Inwestycja w motywację pracowników to nie koszt, a strategiczna decyzja, która przynosi długoterminowe korzyści. Ważne, aby wprowadzone przez Ciebie benefity były możliwie przydatne i uniwersalne, dostępne dla każdego – takie jak na przykład karty podarunkowe. Są elastycznym rozwiązaniem, które można dostosować do różnych potrzeb i preferencji pracowników.

Źródła:

  1. https://www.gigroupholding.com/polska/insights/barometr-rynku-pracy-2024/
  2. https://www.randstad.pl/o-randstad/dla-mediow/press/co-wplywa-na-atrakcyjnosc-miejsca-pracy-dla-pracownikow-najbardziej/
  3. https://miscellanea.ujk.edu.pl/data/Oferta/Pliki/238_3_krzysztofek_Kumanska.pdf

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *